Vårt resultat - en ny produkt!

För att överleva som företag krävs ständig utveckling. Man måste kunna förändras med sin målgrupp och allra helst ligga steget före. Hos Meny finns chansen att bolla idéer med några av Sveriges främsta ämnesexperter, en chans som Laholmsföretaget Gårdschips tog, och som resulterade i en helt ny produkt – rotfruktschips.

Direktkontakt forskare - företag

Meny vänder sig till små och medelstora företag och är ett samarbete mellan fem lärosäten (SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet, SIK – institutet för Livsmedel och Bioteknik, Umeå universitet, Lunds universitet och Högskolan i Kalmar) som tillsammans har utarbetat tre typer av utbildningar; mentorskapsprogram, Menycirklar och webbaserade kurser. Samtliga leds av handplockade experter från forskarvärlden som även är med och utformar utbildningarna.

Produktutveckling

Laholmsföretaget Gårdschips deltog tillsammans med tre andra företag i en Menycirkel med inriktning på produktutveckling. Processledare i cirkeln var Richard Grönevall, universitetsadjunkt på Mälardalens högskola, som varit verksam som ämnesexpert inom Meny sedan 2001. - Samtliga företag som deltog i cirkeln kände att de inte lyckades kommunicera ut sina produkters värde till kunden, berättar Richard Grönevall. Så vi gjorde gemensamma besök hos alla och gick noggrant igenom vart och ett av företagen från grunden: Hur ser kärnvärdena ut? Vad har detta företag som är speciellt och värdefullt? Vilka mål finns? Vilka strategier har utarbetats för att nå dessa mål?

Målgrupp, Behov och Konsumtionstillfälle

Utifrån grundfrågeställningarna Målgrupp, Behov och Konsumtionstillfälle diskuterade man sedan på vilket sätt företagens produkter bättre kunde nå ut. Kollegor och högskolestudenter kopplades också in och fick ge förslag på olika konkreta förbättringsåtgärder. - Det kunde till exempel vara idéer om en ny förpackningsdesign, berättar Richard Grönevall. Men också mer djupgående analyser av hur företaget bättre kan använda sina resurser. Nya marknadsföringsstrategier diskuterades också, allt för att företagen skulle kunna optimera sina möjligheter att nå rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.

Idén väcktes i Sydafrika

Något annat som skedde under Menycirkelns arbete var spånandet kring nya produkter. En av dessa var idén om rotfruktschips. Richard Grönvall berättar: - För en tid sedan var jag i Sydafrika och såg en liknande produkt. Jag köpte två påsar, åt upp den ena och tog med mig den andra hem. Sedan dess har tanken på att skapa chips från andra råvaror än potatis funnits i mina tankar. I arbetet med Menycirkeln kom det snart fram att Bo Albjär, vd på Gårdschips, haft samma tanke. Han hade till och med redan testat att fritera ett antal olika rotfrukter. - Jag tyckte tanken på att göra chips på annat än potatis kändes spännande, men jag visste inte riktigt hur jag skulle komma vidare med idén, berättar Bo Albjär. Men när jag träffade Richard föll bitarna på plats; jag kan företagande och produktion, och Richard kan produktutveckling, marknadsföring och design

Lätt att bli hemmablind

Sammanförandet av Richard Grönevalls och Bo Albjärs kompetenser är precis i linje med vad Meny vill uppnå; lyckosamma möten mellan företags- och universitetsvärlden vars tankekrockar leder till utveckling för båda. - Som småskalig egenföretagare blir man hemmablind, fortsätter Bo Albjär. Man tycker det är så roligt att producera att man lätt glömmer bort andra områden som är viktiga för att företaget ska kunna överleva i det långa loppet. Att få feedback och kunna brainstorma med människor som kan annat än vad jag själv kan är guld värt. De kontakter som knöts med de andra företagen på kursen nämner han också som någonting väldigt positivt: - För vår del har det inneburit samarbete med potatisskaleriet 3N som numera också skalar våra rotfrukter, och med Heberleins som satte Gårdschips i kontakt med ett företag i Båstadtrakten som ska ta fram en vodka gjord på potatis.

Allt är redan slutsålt

Hur har det då gått med rotfruktschipsen, eller Rootfruit som de heter ute i butik? Jo, den första omgången är framtagen och säljs på prov på två ställen i Halmstad. - Egentligen skulle vi bara ha provförsäljning i en butik, men så kom vd:n för Tylösands hotell in, köpte en påse och gillade produkten så mycket att hon också ville sälja den. Så nu finns Rootfruit också på Tylösands hotell, berättar Richard. Och efterfrågan har varit stor – allt är redan slutsålt. Richard Grönevall och Bo Albjär tror det kan bero på att det är en helt ny produkt som känns spännande och exklusiv. Allt görs för hand och i liten skala, och chipsen är inte ett alternativ till fredagskvällens svullande i dillchips. - Rootfruit är helt ekologiska, och det enda som är tillsatt utöver den olja de friteras i är havssalt, berättar Bo Albjär. De är nyttigare än vanliga chips och vi ser dem som ett alternativ till en riktigt god mörk choklad, eller att man äter dem i samband med att man dricker ett glas vin eller en öl. Ambitionen är att få ut Rootfruit i Europa, och om ett par månader kommer produkten presenteras på en livsmedelsmässa i Tyskland som förhoppningsvis är ett första steg i den riktningen. Så vem vet – det som idag är ett helt nytt koncept kanske om några år är ett etablerat varumärke?

Text: Vanja Wikström


Senast uppdaterad 2005-09-16
meNY Expertkompetens Livsmedel - Bioteknik. E-post: info@meny.se